Gmina jako płatnik z tytułu zawieranych przez nią umów zlecenia

GMINY I POWIATY

Gmina zawiera umowy zlecenia z osobami nie będącymi pracownikami Urzędu Gminy. Czy w stosunku do tych umów płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinien być Urząd Gminy czy Gmina?

ODPOWIEDŹ

W przypadku zawarcia umowy zlecenia z osobami niebędącymi pracownikami Urzędu Gminy, płatnikiem podatku dochodowego jest Gmina, nie Urząd Gminy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Oznacza to, iż gmina będąca podstawową jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania nie zastrzeżone do kompetencji innych jednostek samorządu terytorialnego. W świetle natomiast art. 33 cyt. ustawy, organem wykonawczym gminy jest wójt, wykonujący swoje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Zatem zdaniem redakcji, Gmina jako osoba prawna, dla której właściwym do reprezentowania w stosunkach prawnych z innymi podmiotami zewnętrznymi jest wójt, w celu wykonywania swoich zadań może zawierać umowy cywilnoprawne zarówno z jednostkami organizacyjnymi jak i osobami fizycznymi. W przypadku zawarcia umowy cywilno-prawnej z osobami niebędącymi pracownikami Urzędu Gminy, stroną umowy nie może być Urząd Gminy, gdyż ten pozbawiony jest osobowości prawnej.

 Mając na uwadze powyższe, zgodnie z regulacją zawartą w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej updof), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a...

 

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 12 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu"
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Przypisy